Dall’apertura nel giugno 1998, sono stati 100 milioni i passeggeri che hanno utilizzato Heathrow Express , il collegamento ferroviario più veloce da Londra a Heathrow, con un tempo di viaggio di soli 15 minuti per i Terminali 2 e 3 (pochi minuti per Terminali 4 e 5).
Le celebrazioni si svolgeranno presso la stazione di Paddington dal 28 giugno al 4 luglio con una esibizione fotografica.
È probabile che anche l’aeroporto di Oslo (Flytog) festeggerà il suoi 100 milioni di passeggeri nel mese di agosto. L’aeroporto di Oslo Gardermoen è più piccolo di Heathrow: ha 19 milioni di passeggeri all’anno rispetto ai 48 milioni di Heathrow; è molto più lontano dalla città che serve (48 km, piuttosto che 24 di Heathrow). Un altro fattore importante è l’inverno norvegese!
Entrambi gli aeroporti Expresses sono stati aperti nello stesso anno, 1998: con l’apertura di Heathrow Express a giugno e il Flytog in ottobre.
Entrambi sono legati principalmente al servizio per i viaggiatori d’affari. Heathrow Express opera senza sosta ogni 15 minuti tra Londra Paddington e Heathrow Terminals 2 e 3: serve direttamente anche il Terminal 5 e il Terminal 4 con un cambio di treno presso i Terminals 2 e 3.
English Version
Heathrow Express is celebrating carrying 100 million passengers since it opened in June 1998. Part of the celebration will be a quirky photographic exhibition in Paddington station from 28 June to 4 July.
It is likely that Airport Express Oslo (Flytog) will celebrate their 100 millionth passenger in August. Oslo Gardermoen Airport is smaller than Heathrow – it has 19m terminating passengers a year, compared with Heathrow’s 48m – but it is significantly farther from the city it serves (48km, rather than Heathrow’s 24). Another important factor is the Norwegian winter!
Both Airport Expresses opened in the same year – 1998 – with Heathrow Express opening in June and Flytog in October. Both run up-market trains appealing to the business traveller. Heathrow Express runs non-stop every 15 minutes between London Paddington and Heathrow’s Terminals 2 and 3: it also serves Terminal 5 directly and Terminal 4 with a change of train at Terminals 2 & 3. Flytog normally runs every 10 minutes, with alternate trains running non-stop to Oslo Sentral and continuing to the western suburbs (places like Asker and Drammen, popular with frequent flyers and aircrew because the former airport – Fornebu – used to be on this side of the city).
It is the fastest Airport Express in the world, with an average speed of 152 km/h: this is because, when the site for the replacement airport was decided on, a key requirement was that the journey time between the airport and Parliament should remain the same even though the distance increased significantly!